Carticle

Bilens dåtid, nutid och framtid

Att byta däck

Att byta däck själv behöver inte vara så krångligt. Med rätt verktyg och teknik går det relativt snabbt och enkelt. Givetvis kan man även lämna bort bilen till en verkstad och få däcken bytta av en fackman.

Byta däck

Säkerheten är en av de viktigaste aspekterna att tänka på när man väljer att utföra däckbytet själv. Se till att bilen står på ett plant och fast underlag, så inte domkraften kan sjunka ned eller tippa. Lägg i växeln och dra åt handbromsen. Om det är möjligt så använd en garagedomkraft och titta i bilens manual för att hitta bilens lyftpunkter om du känner dig osäker på var de sitter.

En elektrisk muttermaskin eller hjulmutternyckel underlättar arbetet med att lossa och dra åt bultarna på hjulen. Det fungerar även att använda ett fälgkors men det kräver en hel del tålamod och muskelstyrka.

Lossa på bultarna innan du hissar upp bilen. När bilen är upphissad går det bra att lossa bultarna helt och ta loss däcket. Gör en positionsmarkering på däcket så det syns om det har suttit fram/bak eller till vänster/höger. På så sätt vet du var du ska sätta däcken när det är dags att byta för nästa säsong.

De däck som har det största mönsterdjupet ska alltid sitta bak för att bilen ska få bästa möjliga fäste.

Dra fast det nya däcket, men se först till att bultarna är väl rengjorda och gängorna fettade. Det är enormt viktigt att fettet enbart är på bultarnas insida. Annars finns det risk att friktionen blir för liten vid åtdragning, så däcket inte sitter fast ordentligt.

Däcken som läggs undan för säsongsförvaring behöver rengöras ordentligt först. De mår allra bäst av att förvaras mörkt och svalt. Lägg dem ner eller häng upp dem för bästa förvaring.

Ungefär en vecka efter däckbytet ska bultarna kontrolleras så att de fortfarande sitter fast ordentligt.

Carticle.se © 2013 Frontier Theme