Carticle

Bilens dåtid, nutid och framtid

Förarlösa bilar

Det var inte många år sedan självgående bilar ansågs vara fantasier och science fiktion. Men numera anses man inte vara galen om man pratar om bilar som kör själva. Årtal av forskning har möjliggjort det omöjliga, förarlösa bilar.

Bil

Med hjälp av statliga forskningspengar lägger Volvo ner 500 miljoner kronor på att utveckla förarlösa bilar. Det handlar i första hand om att ta fram 100 bilar som är tänkta att vara i drift i bland annat Göteborgs stadskärna. Orsaken till varför just Göteborg väljs som testområde är att där finns leder med mycket fordonstrafik men liten risk att människor rör sig ute i vägbanorna. I testskedet körs bilarna av sina mänskliga förare fram till testplatsen för att sedan köra på egen hand.

Det finns alltid en testperson med i bilen under hela körperioden. Så Göteborgarna behöver inte oroa sig för förarlösa bilar som löper amok på stadsgatorna. Om lite drygt tre år beräknas detta futuristiska scenario vara verklighet i testformat. Men det dröjer åtskilliga år innan dessa bilar kommer att vara ute i trafiken.

Ett av de användningsområden som omtalas är taxitrafiken. Eftersom den förarlösa modellen ger plats för ytterligare en passagerare.

Målet med att utveckla förarlösa bilar är att öka trafiksäkerheten och minska utsläppen genom att bygga en lättare bil. Det kommer även att gå lättare att packa bilarna tätare på parkeringarna eftersom bilen parkerar själv.

Men det finns fortfarande en hel del frågetecken att räta ut. Inte minst de av juridisk art. Vad händer om en förarlös bil krockar, vem bär då ansvaret?

Det blir spännande att följa utvecklingen. Vem vet, om tio år kanske det är möjligt att ta sig en tupplur på vägen hem från arbetet…

 

Carticle.se © 2013 Frontier Theme